Rabu, 30 November 2011

Aku..Mahasiswa dan Idealisme 2!

Alhamdulillah hari ini aku diberi kesempatan untuk menghadiri program pencerahan akidah berhubung dengan serangan akidah oleh Syiah..

Terdapat 2 pembentang yang hadir untuk berkongsi ilmu, seorang prof dan seorang pendakwah bebas. secara keseluruhannya dalam kesuntukan masa, sarat mindaku yang kian mengantuk kerana lewatnya tidurku semalam diasak oleh isi pembentangan yang sangat bermanfaat.

Pada mulanya selaku seorang mantan mahasiswa aku begitu tertarik dengan kaedah persembahan tuan prof yang menepati ciri-ciri pembentangan ilmiah menurut seleraku (mengemukan fakta, berkongsi maklumat) berbanding sang pendakwah bebas yang pada penglihatanku begitu ghairah menyerang (dengan hujah) dan bukannya menyerang..

Akhirnya sampailah kepada sesi soal jawab maka terkemukalah satu persoalan yang akhirnya mencetus polimik dikalangan kami yang beberapa orang ini.. soalannya berbunyi sekiranya benar-benar syiah ini mengancam keselamatan agama mengamakah kerajaan tidak bertindak tegas terhadapnya?

jawapan tuan prof:......(awalnya aku x dapat tangkap kerana x berapa faham jawapannya yg berbelit2)....saya lebih memilih utk mengatakan bahawa ia adalah sesat dan bukannya kafir supaya golongan ini tidak dikeluarkan daripada masyarakat kita...

jawapan sang pendakwah:...bagi saya ini persoalan akidah yang jelas bahawa mereka dalah golongan kafir yang terkeluar daripada Islam, tak perlu lagi nak berbahasa-basi...

termanggu aku sejenak; mengapakah dalam persoalan yang cukup besar ini tuan prof tadi masih memilih pendekatan mengemukakan padangan yang terasa rapuh??? bagi aku prof ini terikat dan terbelenggu sebagai kakitangan kerajaan yang tak boleh mengkritik kegagalan kerajaan mengambil langkah serius membendung ancaman bahaya kepada akidah umat ini!

dan ketika menjamah makanan tengahari terlintas difikiranku agaknya inilah hambatan yang dikesalkan oleh adik2ku sang perjuang idealisme mahasiswa apabila mengungkapkan kata-kata: hasrat kepimpinan pemuda adalah untuk menjadikan mahasiswa bermind set "penyusun selipar"....

marah benar mereka terhadap pandanganku.. aku pun hairan mereka menuntut keterbukaan dalam memperjuang idealisme mahasiswa tetapi mereka sendiri tidak beramal dengan prinsip utama perjuangan idealisme mahasiswa adalah kebebasan mengemukakan pandangan.

aku sebenarnya merasakan mungkin ada betulnya perjuangan yang mereka sertai ini agak mengongkong mereka daripada mengemukan pandangan dan kritikan terhadap pimpinan. aku juga mencadangkan agar lebih banyak pandangan dari mahasiswa di dengar kerana ia adalah fitrah manusia ingin di dengari...

tapi aku ingin melontarkan pandanganku di sini tak perlulah sang pejuang idealisme mahasiswa tak perlu lah merayu agar diri dihormati.. kerana penghormatan tidak akan hadir apabila engkau melaungkan teriakan hormatilah kami kerana kami mahasiswa!
bagi aku adalah lebih baik engkau perkemaskan dirimu sesuai dengan seorang pejuang idealisme mahasiswa.

aku cukup bimbang engkau hanya berjaya menjadi seorang pejuang idealisme semata nanti engkau kehilangan ciri mahasiswa kerana engkau mengenepikan prinsip asas seorang mahasiswa yang mencintai ilmu pengetahuan bukan sahaja terhadap apa yang engkau mengajikan tetapi juga terhadapap intipati perjuangan mu dan hal ehwal dunia di sekelilingmu dan juga diluar lingkunganmu! atau paling aku ngeri adalah engkau bukan lagi mahasiswa kerana engkau tak sempat menghabiskan pengajianmu!

bukan salah memberi pandangan dan bukan tidak baik mengkritik tetapi wahai adik-adikku sang pejuang lengkapkan dirimu dengan ilmu dan adab kerana benarlah manusia itu tidak sempurna bahkan banyak kelamahan tapi ketahuilah diriku ini dan dirimu juga tidak sempurna dan penuh khilafnya..

aku mengakui dengan sebenar-benarnya bahawa memang kepimpinan dizaman ini lemah bahkan amat lemah..begitu jauh daripada aspirasi yang engkau impikan. Aku berada di sini bukan kerana aku mahu tetapi belum ada orang lain yang ingin menggantikannya..
aku di sini sebagai mata rantai yang menyambung risalah perjuangan ini agar ia sampai pada mu..sekurang-kurangnya ia telah sampai padamu.. dan aku berdoa agar engkau bisa meneruskan kepada generasi sesudahmu!

alangkah indahnya bagiku sekiranya engkau bisa belajar akan hakikat bersabar dalam menempu jalan yang panjang lagi berliku ini.. tak lami lagi wahai para pejuang hanya setahun dua lagi yang menjadi pemisah antara idealisme mahasiswa yang begitu engkau agungkan itu dengan perjuangan realiti atau real-politik ini.

ketika itu datanglah engkau ke sisiku..tak perlu engkau rebut atau engkau bersusah payah lagi..insya Allah akan aku serahkan kerusi kepimpinan ini pada dari mu dengan rela hati...usah engkau ragu! hanya dengan satu syarat iaitu engkau bisa meletakan wala'mu pada pemimpin yang telah lama menghidupkan perjuangan ini...

Tiada ulasan: